5 tips til selvstendig næringsdrivende

Du har kommet opp med en god idé og ønsker å satse på drømmen om å bli selvstendig næringsdrivende. Det kan være både skummelt og spennende. Tanken på friheten, og det å kunne styre sin egen arbeidshverdag er forlokkende. Men det er et par ting som er greit å tenke på før du setter i gang. Vi har samlet fem gode tips til deg som vil starte for deg selv.

Start enkeltpersonforetak enkelt og kjapt!

Fiken har en gratistjeneste som hjelper deg å opprette ditt eget enkeltpersonforetak. Det går raskt, og er helt gratis å ta i bruk tjenesten.

Start enkeltpersonforetak

Fem tips til selvstendig næringsdrivende

1. Starte for seg selv: Tenk godt gjennom det

Når du skal starte for deg selv er det nyttig å ha tenkt godt igjennom hva det er du skal tilby, og om det faktisk finnes et marked for det. Løser det for eksempel et problem for folk? Et godt eksempel er Nabobil, som gir folk uten bil mulighet til å enkelt leie ved behov. Oda løser tidsklemma, og Fiken gjør det enkelt å føre regnskapet selv.

Hvis du løser et problem mange har, og gjør det på en enkel og billig måte, har du sannsynligvis det fagfolk kaller en god idé. Hvis du klarer å komme på en slik idé innenfor et felt du er interessert i, og peiling på – da er du virkelig på god vei.

2. Det finnes kurs for selvstendig næringsdrivende

Det finnes naturlig nok veldig mange kommersielle aktører som tilbyr kurs og assistanse for de som ønsker hjelp og støtte til å starte egen bedrift. Her er det bare å Google til krampa tar deg, men det finnes også gratis hjelp å få, både av etablererveiledningstjenester i kommunen din, Innovasjon Norge, kurs hos Skatteetaten og webinar hos Fiken – for deg som har spørsmål om regnskap.

Skatteetatens kurs for nye næringsdrivende er kurs tilpasset deg som nettopp har startet en virksomhet. Kursene arrangeres over hele landet og er gratis. Du kan velge mellom kurs for enkeltpersonforetak (ENK) eller aksjeselskap (AS). Temaene som behandles på kursene er:

  • Skatteetaten.no og Altinn.no
  • Regnskap og bokføring
  • Forskuddsskatt
  • Skattemelding (selvangivelse)
  • Næringsoppgave og næringsspesifikasjon
  • Fradrag
  • Merverdiavgift og mva-melding

3. Hvordan tjene penger (på forretningsideen din)

Det store spørsmålet når du starter for deg selv er: Kommer noen til å kjøpe det du skal selge? Det er derimot viktig å ta dette spørsmålet steg for steg.

I den første fasen trenger du ikke nødvendigvis å benytte deg av store ord som forretningsplan og visjoner, men få disse to tingene ned på et papir:

  1. Hva selger du, og hva gjør det konkurransedyktig?
  2. Hvem er målgruppen, og hvem er konkurrentene?

Få deretter noen med et godt, kritisk øye til å ta en titt på dette. Kanskje kjenner du noen som driver i bransjen?

Det er naturlig er å være opptatt av inntekter i oppstartsfasen, men for at inntektene skal komme, må du først og fremst være opptatt av produktet. Du må ha et godt produkt, og vite at produktet ditt faktisk utvikler seg og blir bedre i møte med dine kunders hverdag og behov.

Det kan altså lønne seg å få det du selger ut på markedet for å få reelle tilbakemeldinger, så fort det er forsvarlig. Ikke bli sittende i labben med perfeksjoneringen for lenge!

Så hvordan får du testet? Et bra innledende steg er å spørre venner og bekjente om de vil prøve løsningen/produktet ditt og komme med tilbakemeldinger.

4. Føre regnskapet selv

Et betimelig spørsmål å starte med er: Hva består et regnskap av, egentlig? For de aller fleste små bedrifter er svaret: Et regnskap består av kjøp og salg.

I løpet av et regnskapsår blir gjerne de samme fakturaene sendt ut og de samme utgiftene kommer inn. Dermed handler et regnskapsår i all hovedsak om å legge inn kjøp og salg i regnskapet – fra 1. januar til 31. desember.

Alle utgifter som er relevante for foretaket ditt legger du inn i regnskapet ditt. Hvorfor er dette viktig? Fordi inntektene dine minus utgiftene dine = resultatet ditt. Og du skatter bare av resultatet/overskuddet ditt.

Alle inntekter i løpet av året er naturligvis relevant for foretaket ditt, og utsending av faktura er noe av det enkleste du kan gjøre (i Fiken). De aller fleste foretak benytter seg av fakturaløsninger der det som må være med på fakturaen kommer med, som:

  • Kundenavn, adresse og organisasjonsnummer.
  • Pris og beskrivelse av levert produkt/tjeneste.
  • Tidspunkt for levering og forfallsdato.

I de aller fleste tilfeller er utsending av faktura enkelt og problemfritt, men det vi vil råde deg til å være spesielt nøye med når det kommer til dine salg, er:

  • Å følge opp utestående fakturaer.
  • Å registrerer innbetalingene med det samme de er mottatt (slik at regnskapet ditt alltid er oppdatert).

Hvis du har et lite, ukomplisert regnskap er det mulig å gjøre det i for eksempel Excel, men Skatteetaten anbefaler at du å bruke et regnskapsprogram. Du får da bedre oversikt, og det er enklere å sende ut fakturaer og registrere utgifter fortløpende.

5. Sett deg inn i skatt og mva (merverdiavgift)

Skatt

Skattemelding for næringsdrivende er en samlet oversikt over aktiviteten i et foretak. Kort oppsummert: Skattemeldingen viser summen av kjøp og salg som er gjennomført i løpet av regnskapsåret, samt oversikt over gjeld og eiendeler. Denne informasjonen sendes inn til Skatteetaten, og danner grunnlaget for hvor mye skatt du skal betale.

For deg med enkeltpersonforetak leveres skattemeldingen for foretaket ditt sammen med din personlige skattemelding (selvangivelse). Dette fordi enkeltpersonforetaket ditt per definisjon er en del av din privatøkonomi. Les mer om hvordan skatt fungerer i et enkeltpersonforetak her. Det kan også være relevant å sette seg inn i skattefradrag for enkeltpersonforetak.

Har du et aksjeselskap, leveres skattemelding uavhengig av din personlige skattemelding. Les mer om skatt i aksjeselskap her.

Mva (merverdiavgift)

Merverdiavgift (også kalt moms forkortet mva) er en statlig avgift på uttak, import og salg av de fleste varer og tjenester. Mva-registrerte foretak legger mva på salgene/fakturaene sine, og får fradrag for mva de betaler når de gjør innkjøp til bedriften sin (etter at de er blitt mva-registrerte).

Eksempel: La oss si at du strikker gensere som du selger. Da betaler du mva på kjøp av strikkepinnene og garnet du kjøper inn, og du krever inn mva når du selger de ferdige genserne.

Det aller viktigste når det kommer til mva, er at du registrerer deg i mva-registeret når du har solgt varer eller tjenester for over 50 000 kr i løpet av de siste 365 dagene. Vi har en egen artikkel hvor vi tar for oss det du trenger å vite om terminer, satser og regler for mva.

Andre nyttige artikler

Slik fungerer skatt i enkeltpersonforetak

Starte enkeltpersonforetak ved siden av fast jobb

Enkeltpersonforetak eller AS

Start ditt eget enkeltpersonforetak – kjapt og enkelt

Å starte for seg selv trenger ikke være komplisert. Fiken hjelper deg å opprette ditt eget enkeltpersonforetak.

Lær mer om å starte enkeltpersonforetak

Superenkelt regnskap for små bedrifter