Hopp til hovedinnhold

Ha det gøy på jobb.
Seriøst!

Thomas bader på WorkationKontoret vårtKontoret og HigoSteingrim og Rebecca konsentrerer segEspen jobber på kontoretPynter lokalet med fine planterMat på kontoret - Thomas spiserDora eksplorerer koden i FikenLokalet vårtBading på WorkationGuttene samarbeiderGuttene jobber på WorkationRune Peter trenger en blundKjartan jobber på kontoretJobbing på Workation
I Fiken vil vi to ting:
Glede oss til å gå på jobb, og lage produkter som gjør oss stolte.

Dette tror vi på:

Lisette jobber
Lisette
Kundestøtte
Liker iskaffe
bedre enn
kaffe

Frihet til å skape

Fiken gir frihet til å skape: Vi har klokkertro på at jobben skal tilpasse seg deg og dine styrker – ikke omvendt. Derfor fjerner vi rutiner, byråkrati og ledere som står i veien. Hos oss betyr dette:

  • Ingen time- eller ferielister
  • Bort med estimater og budsjett
  • Inn med kvalitet og stolthet
  • Oppgaver velges - de tildeles ikke

Rammer for å lære

Fiken vokser - raskt! Èn av grunnene til dette, tror vi er filosofien: Best mulig mennesker, ikke flest mulig mennesker. Slik finner vi de flinkeste folka, og tar godt vare på dem. Det er du og din kunnskap som til syvende og sist driver Fiken videre. Derfor praktiserer vi:

  • Utviklertid = kodetid
  • Åpent budsjett - delta på det som gjør at du utvikler deg: Konferanser, kurs og seminarer
  • Ekstra motivert for noe? Bruk tid på det!
  • Hackatons og bonanzaer - gjerne i sydlige strøk
Workation

Et liv utenom

Mange forbinder oppstartsselskaper med lange dager og lite betalt. I Fiken er det ikke slik. Vi tror på å være til stede når vi jobber, og på å gjøre noe annet ellers. Vi gir deg derfor det beste av to verdener – friheten og engasjementet i et oppstartsselskap, kombinert med en trygg økonomi og et liv ved siden av. Vi kan derfor love deg:

  • God lønn :)
  • Ingen overtid
  • Powernap? Vi har sovepods!

Produktfokus

Den er demotiverende, følelsen av at produktet ikke blir så bra som det kunne og skulle vært. Slik kan det bli når mange vil ha sin stemme hørt, men ingen egentlig setter seg inn i det som skal løses. I Fiken er vi pragmatiske av natur. Det beste argumentet vinner, og alt kan diskuteres – bortsett fra dette: Det vi lager skal være skikkelig godt håndverk. Hos oss betyr dette:

  • Brukeropplevelse er det viktigste vi gjør
  • Vi lover aldri datoer, men garanterer kvalitet
  • Ut med faste møter og prosesser - inn med gode diskusjoner
Ansatte
40
Ansatte med mastergrad
i fargelære
1
Gjennomsnittsalder
34

Tusen takk for et godt svar som fikset biffen Nå er alle poster i orden og regnskapet er levert
Applaus til de kloke hoder som har utviklet Fiken - der er HELT genialt

Monica Bromseth på e-post

Helt utrolig god service
Nå er det bare Morro med regnskap!! Er jo helt utrolig hvor fort dere svarer og det om det er tidlig eller sent

Ellen Øverdal på Facebook

Vi er stolte av å lage noe som betyr noe!

Fiken er regnskapsprogrammet for alle som hater regnskap. Og vi er faktisk ikke spesielt glad i regnskap selv! Men vi elsker å løse problemer og gjøre livet enklere for alle de små bedriftene der ute.

Funksjoner som forenkler

Ingen har lyst til å sitte i unødvendige møter. Eller bruke all tid på bugs. Hos oss bruker vi heller tiden på å lage funksjoner som gjør Fiken enda bedre! Se feature—roadmap på Trello

Takknemlige brukere

Vi er mer opptatt av at brukerne er fornøyde enn av budsjetter og KPI-er. Mange små bedrifter er alene i hverdagen, og vi synes det er utrolig fint å vite at vi betyr mye i hverdagen deres. Det varmer og motiverer! Les Google-anmeldelser

Fiken er et fantastisk verktøy og de har kommet veldig langt de siste årene. Men den største grunnen til at de får 5 stjerner er at de har den beste kundeservicen jeg kan huske. Stå på videre!

Kenneth Williams på Facebook

Fiken som arbeidsplass

En av grunnene til at vi startet Fiken, var at vi ønsket å skape vår egen arbeidsplass – et sted å gjøre ting på vår måte: gøy, energisk og kvalitetsbevisst. Det har vi klart, og det skal vi fortsette med. Vi kan friste med workation, trening på jobb, egen kokk og spennende foredrag. Men først og fremst er vi opptatt av hverdagen, og hvordan den kan bli noe eget.

Hei, Porto Heli!

Hvert år tar vi med hele gjengen og drar på en ukes workation. Vi leier en stor villa og jobber med noe som er gøy - eller tar en dukkert i bassenget og fyller dagens iskvote. I 2017 ble det Malta, i 2018 Mykonos, i 2019 ble det Peloponnese og i 2020 ladet vi opp til Antiparos: Her likte vi oss så godt at vi dro dit både i 2021 og 2022.

Rebecca jobber på Workation
Rebecca
Utvikler
Liker katter og tattoveringer

Hopp og sprett!

Vi er veldig glad i Erlend - vår personlig trener, idrettsmassør og Side om side-stjerne: To ganger i uka arrangerer han gruppetrening for de som vil (det er lov å bare takke ja til massasje).

Erlend - vår personlige trener

Lokaler i særklasse

Vi holder til midt i Oslo sentrum (over kjøpesenteret Paléet), og er opptatt av kort reisevei og inspirerende omgivelser. Her har vi totalrenovert historiske lokaler fra 1840. Med fiskebeinsgulv, eksponerte murvegger, høyt under taket og – selvsagt – et ekte Fiken-tre, ligger alt til rette for kvalitetstid og kvalitetsarbeid.

Vrimleareal på kontoret
Magnus
Kundestøtte
Glad i
fyrstekake

Hverdagen

Den er og blir viktigst. Uten den blir alt annet bare tomprat. Vi gjør mye ekstra for trivselen, men det viktigste for oss er hverdagen. Vi er nå over 50 ansatte i Fiken. At ingen slutter hos oss, tror vi skyldes at vi har lykkes med noe rundt trivsel. Det skyldes ikke fine kontorlokaler, gruppetreninger eller workation, men arbeidsdager man gleder seg til - hele året.

Fiken-kunder:
100 000

Spørsmål&Svar

Hvorfor heter dere Fiken?
Det er enkelt og annerledes - akkurat som vi vil være. En litt kjedeligere forklaring, som også er sann: Det var et ledig domene.
Hvor mye jobber dere?
Vi jobber vanlige dager. Når noen jobber ekstra, skyldes det som regel at man jobber med noe som er gøy. Det eneste unntaket er support, som av og til må jobbe ekstra i forbindelse med frister (men disse vet vi om på forhånd).
Hva med kurs og etterutdanning?
Det er ikke noe som er mer verdt for oss enn deg og din kompetanse - du får ganske enkelt det du vil.
Har dere god kaffe?
Ja! Korrekt prosedyre for trakting av kaffe, inkludert maling og veiing av bønner, er finslepet gjennom utallige år og iterasjoner for å gi hver enkelt kaffeelsker i Fiken optimalt resultat. For oss er ikke den perfekte kaffekoppen bare en drikk, det er et mål, en visjon, en kjerneverdi, et nirvana. Trykk på Flic-knappen, så går det ut melding på egen kanal på Slack - med en kaffevits og bilde av kanna.
Hvordan ser stacken ut?
På baksiden er brorparten av koden skrevet i Java - men vi har også en del skrevet i Kotlin. Vi har en Postgres-database vi bruker flittig, men har også noe data i Elasticsearch (for søk) og redis. På framsiden er mesteparten basert på Angularjs, men vi har lyst til å gå over til noe annet her og tar gjerne input :)
Hvordan releaser dere?
Utviklere som ønsker å rulle noe ut lager først en release. Dette er gjort med én kommando - denne lager en zip som blir lastet til et repo (gjort med Maven). De med prod-tilgang kjører én kommando som automatisk laster ned/pakker ut/starter den nye versjonen - samt stanser den gamle. Dersom man ikke har tilgang til prod brukes en kommando på slack så de med prod-tilgang får beskjed.
Antall prosjekter kjørt etter
Prince2-metodikken
0
Antall arkademaskiner på kontoret
1
Ukentlige møter
1
Antall commits i fjor
10 809

Bli en av oss

Vi trenger ikke strøkne skjorter, mer eller mindre meningsløse intervjuer, eller lange søknader. Er du flink og kanskje litt nysgjerrig? Da vil vi gjerne snakke med deg. Alt vi trenger fra deg er en e-post med et par ord om hva som gjør en jobb gøy for deg, så tar vi det derfra.

Supportkonsulent
Kort om jobben

Elsker du å hjelpe andre? Det gjør vi også. Vi brenner for at de med små foretak skal klare å gjøre regnskapet sitt selv, og vi blir skikkelig glade når vi kan være til hjelp. Vi som jobber på kundestøtte i Fiken hjelper kundene på mange måter, men først og fremst på e-post. I tillegg har vi noen som svarer på chat, noen som holder webinar, og noen som synes det er innmari trivelig å prate med kunder på telefon. Avhengig av erfaring og utdannelse vil du kanskje også hjelpe til med å skrive og redigere hjelpeartikler, bli ekspert på et fagområde, teste ny funksjonalitet, eller komme med innspill til forbedringer av Fiken.

En typisk arbeidshverdag

Vi motiveres av fornøyde kunder, og de er det heldigvis mange av – derfor er det alltid veldig god stemning på kundestøtte i Fiken. Noen er morgenfugler og liker å starte dagen kl 7 (kanskje med en treningsøkt med Fikens PT hvis det er tirsdag eller torsdag), mens andre starter kl 9 og våkner mer til utover dagen. På morgenen svarer du gjerne på en del e-posthenvendelser, før du besvarer telefoner en time eller to. Senere på dagen forbedrer du en hjelpeartikkel eller holder et webinar, før du svarer på et par e-posthenvendelser til. Vi er glade i å hjelpe hverandre, så vi samarbeider mye internt. Omtrent halvparten av kundestøtte jobber på kontoret i Oslo, mens den andre halvparten er på hjemmekontor rundt om i landet. Dette gjør at veldig mye av kommunikasjonen går via Slack. Det er derfor ekstra fint når vi samles til “sosial uke” i Oslo, eller drar på Workation til et sydligere strøk.

Hvem ser vi etter?

På kundestøtte jobber det alt fra nyutdannede uten særlig mye regnskapserfaring til autoriserte regnskapsførere og revisorer. Felles for alle er at vi elsker å hjelpe andre, og synes det er gøy å kunne bidra til at små selskaper og enkeltpersoner klarer å føre regnskapet selv. For å trives i Fiken må du like å få tillit, og å ta din del av ansvaret for at vi sammen leverer best mulig support. Siden vi får veldig mange henvendelser og mye av det på e-post, er det viktig at du liker å få ting unna og skriver godt. Kanskje har du også litt eller mye erfaring med regnskap eller å drive eget foretak. Og du er sannsynligvis veldig hyggelig. Kjenner du deg igjen? Send en e-post, da vel!

Markedsfører
Kort om jobben

I Fiken ser vi etter deg som liker å ha kontroll på prosjektene dine – fra idé til ferdig gjennomføring. Her får du ansvar for dine egne områder, og du tar initiativ til å starte nye prosjekter når du ser noe som kan bli enda bedre. Du har full oversikt over hva som skjer, måler resultatene og deler innsikt med de andre i Fiken.

Du får jobbe med en sterk merkevare i et av Norges raskest voksende selskaper, og jobbe med et hel-digitalt produkt. Hos oss får du frihet til å forme din egen arbeidshverdag og fokusere på det du synes er viktigst for å få jobben gjort. Sammen er du med på å gjøre det enda enklere å starte og drive en bedrift med Fiken!

En typisk arbeidshverdag …

Hverdagen din hos oss vil bestå av både små og store prosjekter. Fra å sette strategiske planer til å teste nye ideer og få ting til å skje i praksis. Du vil lede prosjektene dine fra A til Å, og ha full kontroll på fremdrift og resultater. Du blir også en viktig stemme når det gjelder kommunikasjon – både internt og eksternt.

Hos oss er vi opptatt av god brukeropplevelse, så vi vil at du skal ha øye for hva som kan forbedres og hva som funker. Sammen med utviklere og support jobber du for at Fiken skal være så enkelt og gøy å bruke som mulig for kundene våre. Du får tid og rom til å være nysgjerrig og finne ut hvordan vi kan gjøre ting enda bedre.

Vi tror du passer om …

Du passer hos oss hvis du liker å lede både prosjekter (og deg selv) og trives med frihet til å ta ansvar. Du er ikke redd for å bli “skitten på henda” og liker å være operativ – du får ting til å skje! Samtidig er du opptatt av faglig forankring, men du vet når det er på tide å være pragmatisk og bruke sunn fornuft for å få jobben gjort.

Du har også et godt øye for hva som er god kommunikasjon, både internt og ut mot kundene våre. I tillegg forstår du hva som skaper en god digital brukeropplevelse, og vet hvordan vi kan gjøre ting enda enklere for de som bruker Fiken.

Vil du være med på å gjøre det enklere å starte og drive en bedrift for enda flere? Send oss en e-post og si hei – så tar vi det derfra!

Fant du ikke det du lette etter over? Det gjør ikke noe. Vi er mest opptatt av å finne flinke mennesker som passer inn – uavhengig av beskrivelsene over. Vi tilpasser roller og oppgaver til mennesker og det de er gode på - og ikke omvendt. Send oss et par ord - vi gleder oss til å høre fra deg!

Send oss en åpen søknad
Antall sovepods på kontoret
3

Relatert: I snitt drikkes det 9 liter kaffe på kontoret hver dag.